
ایرنا: گیمر (یا بازی باز) به فردی گفته می شود که به طور منظم به بازی های تعاملی، به ویژه بازی های ویدئویی، می پردازد. این بازی باز، باید تجربه چندین بازی و نه فقط یک بازی را داشته باشد.
گیمر بودن به معنای صرف وقت و علاقه به بازی های تعاملی است. گیمرها ممکن است در بازی های مختلفی مهارت داشته باشند و به طور منظم در آن ها شرکت کنند.
از جمله بازی هایی که گیمرها به آن علاقه دارند می توان به بازی های ویدئویی، بازی های کامپیوتری، بازی های موبایلی و بازی های تعاملی آنلاین اشاره کرد.
محمد حاجی میرزایی روز سه شنبه در صدمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان افزود: بر اساس آخرین پیمایش بنیاد ملی بازی های رایانه ای، سالانه حدود ۲۰۰ بازی ویدیویی در کشور تولید و مجوز نشر می گیرند، بیش از ۱۰۰ شرکت و تیم فعال بازی سازی در ایران مشغول به کار هستند و گردش مالی مستقیم این صنعت به ۷۰۰ هزار میلیارد ریال (۷۰ همت) در سال رسیده است، که این آمار تنها شامل هزینه های خانوارها بوده و زیرساخت های مرتبط را در بر نمی گیرد.
مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای با اشاره به ویژگی های جامعه گیمرهای ایران گفت: برخلاف تصور رایج، بازی های ویدیویی تنها مختص کودکان و نوجوانان نیست و عمده بازیکنان ایران را جوانان تشکیل می دهند، بزرگسالان و میانسالان نیز در این آمار حضور دارند.
وی اضافه کرد: ۴۰ درصد بازیکنان را زنان و ۶۰ درصد را مردان تشکیل می دهند و میانگین متوسط زمان بازی روزانه برای هر فرد ۵۸ دقیقه است که به ۸۲ دقیقه در روز نیز می رسد.
حاجی میرزایی گفت: این رقم نشان دهنده حجم بالای مصرف محتوای بازی های ویدیویی در مقایسه با سایر رسانه های فرهنگی است.
وی با اشاره به اینکه ۹۴.۵ درصد بازیکنان از گوشی های هوشمند استفاده می کنند، در حالی که تولیدات ایرانی برای آنها بسیار محدود است، خاطرنشان کرد: اصفهان؛ قطب دوم صنعت بازی ایران پس از تهران است و به عنوان دومین قطب تولید و مصرف بازی های ویدیویی در کشور شناخته می شود.
وی اضافه کرد: آمار ۲۷ درصدی گیمرهای فعال اصفهان از کل گیمرهای کشور، نشان دهنده استقبال چشمگیر جوانان و نوجوانان این استان از صنعت بازی است.
حاجی میرزایی گفت: حدود ۲۸.۳ درصد از بازیکنان به رده بندی سنی بازی ها توجه نمی کنند و این در حالی است که بازی های ویدیویی تنها محصول فرهنگی در ایران هستند که دارای رده بندی سنی مصوب هستند.
وی در مورد اثرگذاری فرهنگی بازی ها تصریح کرد: بنیاد ملی بازی های رایانه ای با همکاری مراجع دینی و دانشگاهی، معیارهایی برای سنجش اثرگذاری فرهنگی بازی ها تدوین کرده است تا از تولید بازی های صرفاً تبلیغاتی جلوگیری شود.
مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای خاطرنشان کرد: استریمرها ( شخصی است که محتوای خود را از طریق پخش زنده یا فیلم از پیش ضبط شده به صورت برخط پخش می کند) سلبریتی های جدید این حوزه هستند و تماشای بازی دیگران (استریمینگ) به پدیده ای رایج تبدیل شده به نحوی که استریمرها به شخصیت های مرجع فرهنگی برای بسیاری از گیمرها تبدیل شده اند.
وی با اشاره به اینکه تولید بازی های ارزشی با محوریت مقاومت و دفاع مقدس در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: هدف این است که بازی های تولید شده علاوه بر دارا بودن ارزش های فرهنگی، جذابیت لازم را برای مخاطبان داشته باشند تا از تولید به محصولات صرفاً سفارشی جلوگیری شود.
منبع خبر: پایگاه خبری تحلیلی انتخاب