قطعا بسیاری از شما هم مثل من، از شنیدن خبر تاخیر بازی GTA 6 ناامید و ناراحت شدید. نزدیک به سیزده سال است که از آخرین تجربه داستانی بازی جیتیای گذشته و حالا که بیش از پانصد روز است که رسما میدانیم نسخه ششم قرار است چه شکلی باشد، واقعا سخت است که باید بیش از یک سال دیگر هم منتظر بمانیم تا بازی را تجربه کنیم. اما راستش را بخواهید، کمی از شنیدن این خبر هم خوشحال شدم چرا که در حال گذراندن یک سال فوقالعاده هستیم و حالا توجهها به بازیهای امسال بیشتر میشود.

از سال 2025 تقریبا شش ماه گذشته و حجم بازیهای منتشر شده و کیفیت آنها، بسیاری از اهالی صنعت بازی را شگفتزده کرده است. هیچکس انتظار نداشت که بازی Clair Obscur: Expedition 33 با آن تیم کوچک 34 نفره (البته با ذکر این مورد که تیمهای کوچک دیگر هم با این استودیو همکاری کردند)، بتواند در این حد خوب و تاثیرگذار ظاهر شود و حتی مدعی اصلی لقب «بازی سال» شناخته شود.
جوزف فارس با بازی Split Fiction یکبار دیگر هم نشان داد که میداند چگونه با بازی کوآپ دو نفره مخاطبانش را سرگرم کند و همچنان برگ برندههای خلاقانه روی میز بگذارد. یا به بازی Blue Prince اشاره کنیم که با یک ایده خلاقانه، یک تجربه روگلایک و پازل محور منحصربهفرد را به بازیکنان ارائه کرد که مشابه آن را در کمتر جایی میتوانید پیدا کنید.
در طول این شش ماه، عناوینی چون Kingdom Come Deliverance 2 هم منتشر شدند که ثابت کردند تیمهای تازهکاری مثل Warhorse هم میتوانند بهخوبی تواناییهای خودشان را اثبات کنند. بازیهای ذکر شده تنها بخشی از بهترینهای امسال هستند و در این بین، بازیهای دیگری مثل Monster Hunter Wilds هم وجود داشتند که در بازار درخشان ظاهر شدند و فروشی بیش از ده میلیون نسخه داشتند.

در کل میتوان گفت که 2025 حتی بدون GTA VI هم سال درخشانی برای صنعت بوده است. تازه به نیمه سال رسیدهایم و عناوین بزرگتر دیگری هم در راه هستند و یکی از شلوغترین تابستانهای تاریخ را پیشرو داریم. بازیهای Death Stranding 2، بازی جدید لزلی بنزیس یعنی Mindseye، بازیهای بزرگ نینتندو مثل Mario Kart World و Donkey Kong Bananza، ریمیک بازی Metal Gear Solid 3 و بازیهای موردانتظاری چون Lost Soul Aside و Hell is Us هم قرار است که در تابستان امسال منتشر شوند و این در شرایطی است که تقویم پاییزه امسال همچنان پر نشده است.
حالا ناشرهای بیشتری جسارت دارند تا بازیهایی که برای پاییز در نظر گرفته بودند را آماده نمایش کنند. قطعا بسیاری از ناشران، در اعلام تاریخ انتشار بازیهایشان تعلل داشتند چرا که پیشبینیهای بازار درباره فروش بازی GTA را میدیدند و حدس و گمانها، قطعا هر ناشری را میترساند. بسیاری از پیشبینیها حاکی از آن بود که راکستار انتظار دارد تا درآمدی یک میلیارد دلاری تنها از طریق پیشخرید بهدست بیاورد و در همان سال اول، بیش از چهل میلیون نسخه فروش داشته باشد.
دست یافتن به این آمار و ارقام و رقابت با آنها، کار راحتی برای هر ناشری نیست. از طرفی قطعا GTA 6 بهقدری تاثیرگذار و بحثبرانگیز خواهد بود که میتواند یک سایه بزرگ روی تمام بازیهای آماده برای انتشار در پاییز بیندازد.
حالا که شوکیسهای تابستانی مثل سامر گیم فست و شوکیس ایکس باکس را در پیش داریم، ناشرها و سازندههای با خیالی آسودهتر میتوانند بازی خودشان را برای پاییز امسال معرفی کنند و نتیجه این اتفاق، بهنفع ما گیمرها است.

حالا ما میتوانیم به بازیهای بیشتری بها بدهیم و زمان بیشتری برای آنها صرف کنیم. شخصا نگران بودم که دقیقا چه زمانی میتوانم بازی Expedition 33 را تجربه کنم و حالا میدانم در پاییز فرصت خوبی برای تجربه این بازی خواهم داشت. البته که انتشار GTA 6 در بهار سال آینده، باز هم نشانی از سالی خوب است اما امسال برخی سازندهها لیاقتشان بسیار بیشتر از چیزیست که انتظار میرود.
حالا رقابت برای کسب لقب «بهترین بازی سال» بسیار جدیتر و جذابتر است. استودیوی سندفال با ساخت اکسپیدیشن 33 لیاقت دارد تا جوایز زیادی را کسب کند، بازی کینگدام کام 2 لیاقت دارد تا نامش بیشتر از قبل بین گیمرها شنیده شود و از این مثالها در سال 2025 زیاد است.
میتوانیم بگوییم که سال 2025 حتی بدون جیتیای هم در بین بهترین سالهای ویدیوگیمی قرار میگیرد و تجربههای فوقالعادهای به بازیکنان ارائه داده است. بنابراین با اینکه انتظارات ما برای جیتیای جدید قرار است یک سال دیگر هم طول بکشد، اما احساس خوبی هم دارم از اینکه فرصت و زمان برای تجربه بازیهای بیشتر باز شده و میتوانیم آثار ارزشمندی که امسال منتشر میشوند را تجربه کنیم و ارزش بازیهای ویدیویی بهعنوان یک سرگرمی را بیش از پیش درک کنیم.
منبع خبر: ویجیاتو