جهان صنعت نیوز، حجت الاسلام والمسلمین علی لطیفی روز شنبه اظهار کرد: معلم مؤثرترین عنصر برنامه درسی است و اگر این عنصر تاثیرگذار نباشد، کتاب های درسی و محتواها به هیچ وجه معنادار نخواهد بود؛ از اینرو یکی از مهم ترین مسائلی که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی همیشه پیگیری می کند و بخش های دیگر وزارت آموزش وپرورش نیز بر آن تأکید دارند، این است که معلم توانمند کسی است که می تواند کاستی های کتاب را پوشش دهد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر شایستگی های معلمان در پوشش نقاط ضعف کتب درسی، تصریح کرد: معلمی که خدای ناکرده ضعف هایی داشته باشد، حتی برای بهترین کتاب هم نمی تواند تدریس مؤثری ارائه دهد.
حجت الاسلام لطیفی یادآورشد: تکریم و نکوداشت مقام معلم و هر آن چه کمک کند تا معلمان توانمندتری داشته باشیم؛ به یقین اثر مثبت مضاعفی بر بهبود برنامه درسی خواهد داشت.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره نظرات معلمان و استفاده از این نظرات در برنامه و کتب درسی دانش آموزان، اظهار کرد: اکنون معلمان در شوراهای برنامه ریزی و تالیف حضور دارند و پروژه هایی برای دوره ابتدایی تعریف شده که در آنها تعدادی از معلمان برگزیده، برجسته و با تجربه اعلام نظر می کنند.
وی اضافه کرد: تشکیل شوراهای مشورتی یا فرایندهای اعتبارسنجی اقدام دیگری است که برای استفاده از نظرات معلمان در فرایند برنامه ریزی و کتب درسی استفاده می شود؛ عمده اعضای این شوراها را باز هم معلمان خبره و نمونه تشکیل می دهند. به طور مثال فرض کنید در کتاب کار و فناوری، دو سه سال آزمایش عملی انجام شد و تیمی از دبیران خبره اعلام نظر می کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تشکیل دبیرخانه های تخصصی دروس گفت: دبیرخانه کار و فناوری، دبیرخانه دینی، دبیرخانه علوم تجربی ساختارهای رسمی هستند که ارتباط مستقیم با معلمان دارند زیرا این ساختارها شکل گرفته اند.
حجت الاسلام لطیفی اظهار کرد: مسیر دیگر برای دریافت آرا و نظرات معلمان باتجربه و خبره، سامانه دریافت نظرات درباره کتاب های درسی است؛ تعداد قابل توجهی از معلمان پیام ها و نکات خود را هر سال به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ارائه می دهند همچنین گروه هایی بازبینی این نظرات را برعهده دارند و اغلب اصلاحاتی بر اساس نظرات معلمان اعمال می شود.
وی با اشاره به فعالیت گروه های گردآوری و بازبینی نظرات معلمان، افزود: این گروه ها وظیفه دارند نظرات دریافتی از طریق چهار مسیر یادشده را بررسی، جمع بندی و در کتب درسی اعمال کنند.
منبع: ایرنا