محمد اصغرزاده مرغملکی- جهان صنعت نیوز: بازار خودرو دوم اردیبهشتماه، بار دیگر با کاهش قیمت در برخی مدلهای پرفروش داخلی همراه شد؛ کاهشی که ریشه در تلاقی چند عامل بیرونی و درونی دارد. افت نرخ دلار در بازار آزاد، کاهش محدود قیمت طلا و البته سیگنالهای سیاسی از مسیر مذاکرات، شرایطی را رقم زده که خریداران بیش از هر زمان دیگری در موضع انتظار قرار گرفتهاند.
فضای بلاتکلیف مذاکرات، در کنار اخبار ضدونقیض از آینده توافق، باعث شده تقاضای قطعی برای خرید خودرو کاهش یابد. اغلب خریداران دست نگه داشتهاند تا تکلیف تحولات سیاسی روشنتر شود. در همین حال، کاهش نرخ ارز و طلا بهعنوان دو بازار موازی اثرگذار، وزن روانی ریزش قیمتها را در بازار خودرو سنگینتر کرده است. از طرف دیگر، خودروسازان با شدت بیشتری وارد فاز پیشفروش فوری شدهاند. ایرانخودرو و سایپا در هفتههای اخیر بهطور قابلتوجهی عرضه را افزایش دادهاند؛ موضوعی که باعث شده بخشی از تقاضای بازار آزاد به سمت طرحهای رسمی و زماندار هدایت شود. نتیجه؟ افت بیشتر حجم معاملات و عقبنشینی دوباره قیمتها.
ایرانخودرو؛ دنا در مسیر مخالف!
در میان تولیدات ایرانخودرو، بیشتر مدلها افت قیمت را تجربه کردند. تارا اتوماتیک V4 با کاهش ۵ میلیون تومانی، به ۱۱۴۰ میلیون تومان رسید. تارا دندهای V1 نیز همین مقدار افت را ثبت کرد و به ۹۴۰ میلیون تومان رسید. پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک با افت ۱۰ میلیونی تا ۱۰۶۰ میلیون تومان عقبنشینی کرد و نسخه دندهای آن هم ۵ میلیون تومان ارزانتر شد. در این بین، دنا پلاس EF7 توربو ۶ دنده خلاف جریان حرکت کرد و با رشد ۱۰ میلیون تومانی، به ۱۰۴۰ میلیون تومان رسید. سایر مدلها نظیر رانا پلاس، پژو ۲۰۷ معمولی و سورن پلاس یا بدون تغییر ماندند یا افت اندکی داشتند.
سایپا؛ آرامش نسبی با تکحرکت ساینا
در سوی دیگر بازار، محصولات سایپا روز کمنوسانی را پشت سر گذاشتند. مدلهایی چون شاهین G در هر دو نسخه دندهای و اتوماتیک، و شاهین پلاس، در همان سطح قیمتی روز پیش باقی ماندند. کوییک LGX دندهای نیز تغییری نداشت و در ۵۱۰ میلیون تومان تثبیت شد. اطلس G دندهای هم در قیمت ۶۱۵ میلیون تومان ایستاد. تنها کاهش محسوس در این گروه، مربوط به ساینا S دندهای بود که با افت ۵ میلیون تومانی به ۵۱۰ میلیون تومان رسید تا تنها مدل کاهشی سایپا در این روز باشد.
منبع خبر: جهان صنعت نیوز