جهان صنعت نیوز، در پی ثبت پویشی با عنوان «درخواست جلسه پرسش و پاسخ پیرامون تحویل خودروی شاهین»، جمعی از مشتریان این خودرو خواستار شفاف سازی درباره تأخیرهای طولانی مدت شدند. در پاسخ به این مطالبه، رضا حسینی، مدیر ارتباطات گروه خودروسازی سایپا، اعلام کرد به زودی جلسه ای با حضور نمایندگان مشتریان برگزار خواهد شد. در این نشست، بازدید از خط تولید و ارائه توضیحات مستقیم از سوی مسئولان شرکت در دستور کار قرار دارد.
عوامل تأخیر در تحویل
حسینی با تشریح دلایل این تأخیر گفت: «حادثه ای که اوایل سال در بندر شهید رجایی رخ داد و همچنین جنگ ۱۲ روزه، به طور مستقیم زنجیره تأمین را مختل کرد. علاوه بر این، لغو پروازهای بین المللی مانع از واردات به موقع قطعات های تک شد.» او افزود موانع در حال برطرف شدن است و خودروها طبق اولویت ثبت نام تکمیل و تحویل می شوند.
به گفته مدیر ارتباطات سایپا، تنها در هفته گذشته ۱۰ هزار دستگاه شاهین به مشتریان تحویل داده شده و پیش بینی می شود طی دو تا سه ماه آینده بخش قابل توجهی از تعهدات باقی مانده اجرایی شود.
تعهدات فراتر از ظرفیت
علیرضا حبیب زاده، مدیر عملیات فروش و تحویل سایپا، نیز اعلام کرد که بخشی از تعهدات خودروهای شاهین، اطلس دنده ای و سهند دنده ای به دلیل سیاست های وزارت صمت برای کنترل بازار خودرو در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و خارج از ظرفیت واقعی شرکت ایجاد شده است. به گفته او، تاکنون ۷۰ درصد تعهدات شاهین و سهند و ۸۰ درصد تعهدات اطلس اجرا شده و تحویل باقی مانده نیز تا سه ماه آینده تکمیل خواهد شد.