سایت خبری واکیکی
سایت خبری واکیکی
    حساب کاربری
    سبد خرید ( 0 )
      مبلغ قابل پرداخت
      مشاهده سبد خرید
      سقوط چشمگیر شاخص‌های حیاتی سایپا در دوره مدیریتی شیخ زاده

      سقوط چشمگیر شاخص‌های حیاتی سایپا در دوره مدیریتی شیخ زاده

      سایت خبری واکیکی

      1404/02/31
      سقوط چشمگیر شاخص‌های حیاتی سایپا در دوره مدیریتی شیخ زاده

      روزنامه اینترنتی فراز: دوره مدیریت علی شیخ زاده در سایپا را می توان دوره سقوط آزاد شاخص های حیاتی این غول خودروسازی در کشور قلمداد کرد. در این مدت، تعداد فروش کاهش یافت و درآمد فروش نیز با وجود افزایش ۴۰ درصدی قیمت ها، فقط ۱۶ درصد بیشتر شد. تعویق یک ساله ی روند خصوصی سازی سایپا با ادامه مدیریت شیخ زاده، چه بر سر این خودروسازی می آورد؟

      دوره مدیریت علی شیخ زاده در سایپا را می توان دوره سقوط آزاد شاخص های حیاتی این غول خودروسازی در کشور قلمداد کرد. در این مدت، تعداد فروش کاهش یافت و درآمد فروش نیز با وجود افزایش ۴۰ درصدی قیمت ها، فقط ۱۶ درصد بیشتر شد. تعویق یک ساله ی روند خصوصی سازی سایپا با ادامه مدیریت شیخ زاده، چه بر سر این خودروسازی می آورد؟

      عملکرد سایپا به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ کشور، یکی از شاخص های عملکرد دولت ها به حساب می آید. میزان تولید و فروش، در کنار کیفیت نقش اصلی را در بررسی این عملکرد دارند. چهار ماه از مدیریت علی شیخ زاده در رأس هرم خودروسازی سایپا می گذرد؛ مدیری که از ۱۴ آذر ۱۴۰۳ سکان یکی از مهم ترین شرکت های خودروساز کشور را در دست گرفت. دولت در آستانه واگذاری باقی مانده سهام خود در سایپا قرار دارد و طبیعتاً انتظار می رود در چنین شرایط حساسی، فردی توانمند و کارآمد مدیریت و هدایت سایپا را در دست بگیرد تا با بهبود عملکرد شرکت، ارزش سهام را افزایش بدهد و دولت را در فروش سهام با قیمت بالاتر یاری کند.

      آمار نزولی سایپا در فروش و عدد

      شواهد آماری و داده های عملیاتی منتشر شده، نشان می دهد در این مدت نه تنها چنین جهشی محقق نشده، بلکه عملکرد سایپا در دوره مدیریتی علی شیخ زاده با کاهش در شاخص های حیاتی همراه بوده است.

      شورای رقابت نرخ محصولات سایپا را در سال ۱۴۰۳ بیش از ۴۰ درصد افزایش داده، درآمد فروش شرکت طی ۴ماهه مدیریت شیخ زاده فقط ۱۶ درصد رشد داشته است.

      وضعیت تعداد فروش نگران کننده تر است. آمار فروش سایپا از دی ۱۴۰۳ تا پایان فروردین ۱۴۰۴ نشان می دهد که شرکت در تمامی این ماه ها نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش فروش داشته است. تعداد فروش محصولات سایپا در این مدت با مدیریت شیخ زاده، نزدیک به ۸ درصد کاهش پیدا کرده و در ماه های بهمن و فروردین، آمار حتی به ۱۵ درصد کاهش رسیده است.

      این روند نزولی در بازار پررقابت خودروهای داخلی نه تنها جایگاه برند سایپا را تضعیف می کند، بلکه با کاهش نقدینگی ورودی به شرکت، منابع لازم برای تحقیق و توسعه، ارتقاء کیفیت و پاسخ گویی به بازار نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

      پایین آمدن آمار تولید سایپا

      عملکرد سایپا در حوزه تولید نیز طی دوره مدیریتی علی شیخ زاده با افتی چشمگیر همراه بوده است. داده های منتشرشده نشان می دهد از دی ماه ۱۴۰۳ تا پایان فروردین ۱۴۰۴، تولید این شرکت به طور میانگین نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. این افت تولید به ویژه در فروردین ۱۴۰۴ بسیار قابل توجه است، جایی که تولید سایپا با سقوطی ۲۵ درصدی نسبت به فروردین ۱۴۰۳ مواجه شد.

      جواد توسلی مهر، مدیرعامل پیشین سایپا، به دلیل عملکرد ضعیف خود مورد انتقاد قرار گرفت و در نهایت از این سمت کنار گذاشته شد تا جای خود را به شیخ زاده بدهد. اما مقایسه عملکرد آن ها دو نشان می دهد که مدیریت شیخ زاده نه تنها بهبودی برای سایپا در پی نداشته، بلکه در برخی شاخص ها وضعیت را بحرانی تر کرده است.

      آمار به روشنی نشان می دهد مدیریت فعلی نه تنها موفق به حفظ روند تولید نشده، بلکه در ایجاد ثبات و رشد نیز ناکام بوده است. چنین شرایطی برای تیم اقتصادی دولت چهاردهم، یک نقطه ضعف محسوب می شود.

      شنیده ها حاکی از آن است که مدیریت سایپا از مجلس درخواست کرده روند خصوصی سازی این خودروساز یک سال به تعویق بیفتد؛ تصمیمی که در صورت تثبیت جایگاه شیخ زاده و تداوم حضور او در سایپا، می تواند پیامدهای منفی جدی به دنبال داشته باشد. تداوم مدیریت فعلی با کارنامه ای غیر قابل دفاع، احتمال کاهش روزافزون ارزش شرکت را به دنبال دارد. در این صورت دولت ناچار خواهد بود سایپا را با قیمتی پایین تر از ظرفیت واقعی اش به بخش خصوصی واگذار کند؛ نتیجه ای که نه تنها به زیان اقتصاد ملی است، بلکه می تواند به عنوان یک شکست استراتژیک در پرونده دولت چهاردهم ثبت شود.

      آمار فعلی حکایت از کاهش ارزش عملیاتی و تهدید سودآوری شرکت دارد. به نظر می رسد ادامه مدیریت فعلی کمکی به ارتقاء جایگاه سایپا و بهبود شرایط خودروساز نمی کند و می تواند تهدیدی جدی برای ارزش گذاری سهام دولتی در آستانه واگذاری باشد. یک مدیرعامل موفق در این شرایط می تواند با اصلاح فرایند تولید، بهینه سازی زنجیره تأمین و افزایش بهره وری چند هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سایپا بیفزاید.

      منبع خبر: پایگاه خبری تحلیلی انتخاب

      ثبت دیدگاه