سایت خبری واکیکی
سایت خبری واکیکی
    حساب کاربری
    سبد خرید ( 0 )
      مبلغ قابل پرداخت
      مشاهده سبد خرید
      سه حقیقت تلخ در اقتصاد جهانی

      سه حقیقت تلخ در اقتصاد جهانی

      سایت خبری واکیکی

      1404/05/17
      سه حقیقت تلخ در اقتصاد جهانی

      جهان صنعت نیوز، در ماه های اخیر، مدیران شرکت ها به طور مداوم از دشواری برنامه ریزی اقتصادی تحت سایه بی ثباتی تعرفه ها و تغییرات دائم در کدهای HS (سیستم استاندارد طبقه بندی کالاهای تجاری) شکایت کرده اند. حتی جدیدترین تصمیمات تجاری آمریکا نیز این ابهام را کاهش نداده اند.

      اکنون بسیاری از شرکت ها ترجیح می دهند تا روشن شدن چشم انداز تجاری، دست به اقدامات مهمی مانند توسعه تولید یا جذب نیروی جدید نزنند. در چنین فضایی سه واقعیت اساسی وجود دارد که شرکت ها می توانند بر اساس آن برنامه ریزی کنند.

      ۱. تجارت جهانی در حال کاهش است

      برخلاف برخی روایت ها مبنی بر مقاومت اقتصاد جهانی در برابر تعرفه ها، شاخص حمل ونقل دریایی آکسفورد اکونومیکس نشان می دهد که حجم تجارت جهانی نسبت به سال گذشته بیش از ۲ درصد کاهش یافته است. در آمریکا واردات دریایی با افتی ۸ درصدی همراه بوده است. بخشی از این کاهش ناشی از عجله شرکت ها برای واردات قبل از اجرایی شدن تعرفه های جدید موسوم به “روز آزادی” بوده است.

      ۲. تعرفه ها آمده اند که بمانند

      با وجود فرصت هایی متعدد برای کاهش تعرفه ها، دونالد ترامپ نه تنها آن ها را کاهش نداد، بلکه تعرفه هایی تا ۴۰ درصد برای برخی کشورها وضع کرد. به نظر می رسد تعرفه ها اکنون بخشی از درآمدهای پایدار دولت آمریکا شده اند و صرف نظر از دولت مستقر، حذف آن ها دشوار خواهد بود. حتی جو بایدن در دوره ریاست جمهوری اش تعرفه های دوران ترامپ را حفظ کرد.

      در نتیجه، بهتر است شرکت ها دیگر منتظر حذف تعرفه ها نباشند و آن ها را به عنوان یک واقعیت بلندمدت بپذیرند.

      ۳. تعرفه ها با سیاست گره خورده اند

      سیاست تجاری آمریکا اکنون اهداف متعددی را دنبال می کند: از حفظ امنیت ملی گرفته تا جلب حمایت داخلی و بازی های ژئوپلیتیکی. تعرفه هایی که چین، کانادا، مکزیک و برزیل را هدف قرار داده اند، به همان اندازه که جنبه اقتصادی دارند، ابزاری سیاسی هستند. همین موضوع باعث شده سیاست تجاری آمریکا پرنوسان تر از همیشه باشد و شرکت ها باید با دقت بیشتری تحولات سیاسی را دنبال کنند، چرا که این تحولات به سرعت می توانند ساختار زنجیره تأمین جهانی آن ها را دگرگون کنند.

      زمان انطباق فرارسیده

      در دنیایی که تجارت در حال افت، تعرفه ها به صورت دائمی و سیاست با اقتصاد در هم تنیده شده، شرکت ها باید از نگاه سنتی خارج شده و استراتژی های خود را بازتعریف کنند. به جای انتظار برای بازگشت به وضعیت پیشین، اکنون زمان آن است که برای آینده ای همراه با تعرفه های پایدار، آمادگی کامل داشته باشند.


      ثبت دیدگاه