جهان صنعت نیوز، احد آزادیخواه، نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شورای رقابت نیاز به بازنگری در سیاستهای خود به ویژه در بخش اجرایی دارد، گفت: روند کند تصمیم گیری باعث به هم ریختگی در بازار خودرو می شود.
وی در ادامه افزود: صنعت خودرو در ایران یک معادله سهمجهولی است که جالب است هر سه طرف آن ناراضی هستند! قطعهسازان میگویند مطالباتشان پرداخت نمیشود، خودروسازان میگویند در حال ضرر دادن هستند و مصرفکنندگان هم از قیمتها و کیفیت ناراضیاند. این نشاندهنده ضعف شدید مدیریتی است.
نماینده مجلس با اشاره به اینکه شورای رقابت دارای نقش مهم و تاثیرگذاری در صنعت خودروسازی است، اظهار داشت: شورای رقابت باید یک جریانسازی کند، به طور مثال استاندارد و دستگاههای مرتبط وزارت صمت هم تابعی باشند از سیاستگذاریهای که شورای رقابت ایجاد میکند، بنابراین تنها راه حل به نظر من این است که شورای رقابت جدیتر، سریع تر و دقیق تر ورود کند و رضایتمندی را افزایش دهد.
آزادیخواه در ارتباط با اینکه خودروساز قیمت ها را مشخص کند و شورای رقابت نظارت دقیق تری انجام دهد، گفت: ماهیت شورای رقابت در واقع به همین شکل است. باید به این نکته هم توجه کرد که کار شورای رقابت تنها قیمت گذاری نیست بلکه ایجاد رقابت هم از جمله کارکردهای آن است.
تصدی گری دولت چه به عنوان سهامدار، چه به عنوان سرمایهگذار باید به حداقل برسد، تا رقابت جدی شکل بگیرد اما خروجی عملکرد شورای رقابت نشان می دهد که نیاز به بازنگری دارد.
آزادیخواه در پایان دو راهکار کلیدی ارائه داد: تا زمانی که خودرو خارجی وارد نشود، رقابتی در کار نخواهد بود. این در حالی است که قانون آن در مجلس تصویب شده اما برون رفت آن برای مردم معنا پیدا نکرده است. موضوع بعدی این که شورای رقابت باید بر استانداردسازی تولید داخلی تمرکز کند و به طور کلی راهبردهای شورای رقابت را به جریان بندازد.
منبع: ایرنا
منبع خبر: جهان صنعت نیوز