سایت خبری واکیکی
سایت خبری واکیکی
    حساب کاربری
    سبد خرید ( 0 )
      مبلغ قابل پرداخت
      مشاهده سبد خرید
      محمودی، عضو هیات اعزامی مجلس به هرمزگان: دروغ اظهاری وارد کننده کالا و تخلف مقرراتی مسئولان بندر، عامل حادثه بندرعباس بوده/ محرز شد که کالای وارداتی در کانتینر‌ها، متعلق به یک شرکت خصوصی بوده/ عدم رعایت نکات ایمنی در انبار موجب آتش‌سوزی شد

      محمودی، عضو هیات اعزامی مجلس به هرمزگان: دروغ اظهاری وارد کننده کالا و تخلف مقرراتی مسئولان بندر، عامل حادثه بندرعباس بوده/ محرز شد که کالای وارداتی در کانتینر‌ها، متعلق به یک شرکت خصوصی بوده/ عدم رعایت نکات ایمنی در انبار موجب آتش‌سوزی شد

      سایت خبری واکیکی

      1404/02/09
      محمودی، عضو هیات اعزامی مجلس به هرمزگان: دروغ اظهاری وارد کننده کالا و تخلف مقرراتی مسئولان بندر، عامل حادثه بندرعباس بوده/ محرز شد که کالای وارداتی در کانتینر‌ها، متعلق به یک شرکت خصوصی بوده/ عدم رعایت نکات ایمنی در انبار موجب آتش‌سوزی شد

      خانه ملت: مرتضی محمودی، عضو هیات اعزامی رئیس مجلس به استان هرمزگان اعلام کرد که دروغ اظهاری واردکننده کالا و تخلف مقرراتی مسوولان بندر شهیدرجایی، عامل بروز حادثه تلخ و دردناک بندرعباس بوده است.

      رییس کمیته امنیت داخلی و انتظامی مجلس با بیان اینکه رویه غلط و فقدان نظارت بر ورود اولیه کالا‌ها در بنادر و کنترل ضعیف از مرحله حمل تا تخیله کالا در بند شهید رجایی حاکم است، گفت: دروغ اظهاری واردکننده کالا و تخلف از مقررات توسط مسئولین بندر شهیدرجایی، عامل بروز حادثه بندرعباس شد از این رو می‌توان با اصلاح سیاست‌گذاری‌ها و مدیریت سیستماتیک مبتنی بر فناوری‌های نوین برای کاهش مداخله نیروی انسانی و افزایش امنیت در حوزه بنادر شاهد تحول در این حوزه باشیم.

      سید مرتضی محمودی با اشاره به دستور ویژه رئیس مجلس به هیأت اعزامی از کمیسیون‌های امور داخلی و شورا، بهداشت و درمان، عمران و امنیت ملی و سیاست خارجی برای بررسی ابعاد مختلف حادثه انفجار بندر شهید رجایی گفت: با توجه به جلسات مختلف با مسئولین دستگاه‌های اجرایی، امنیتی و انتظامی و گزارش‌های دریافتی و همچنین اظهارات شاهدان حادثه، تا این لحظه اینگونه به نظر می‌رسد که رویه‌های غلط و فقدان نظارت بر ورود اولیه کالا‌ها در بنادر و کنترل ضعیف از مرحله حمل تا تخلیه کالا در بندر شهید رجایی حاکم است که این وضعیت نه تنها نفعی برای اقتصاد، امنیت و منافع کشور نداشته بلکه موجب می‌شود تا افراد سودجو از این موقعیت سوء استفاده کنند.

      عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی دروغ‌اظهاری‌ها برای دور زدن قانون و جعل عنوان کالا را از اشکالات موجود برشمرد و ادامه داد: در انفجار اخیر برای ما محرز شد که کالای وارداتی در کانتینر‌ها متعلق به یک شرکت خصوصی بوده که واردکننده با اظهارات دروغ کالای موجود را به جای کالای اظهار شده در بارنامه وارد کرده است.

      وی با اشاره به وجود نمونه‌های فراوان از دروغ اظهاری واردکنندگان کالا در گذشته نیز افزود: در گذشته برخی از این تخلفات در مورد کالا‌های مختلف وجود داشته که به نحوی کشف و با متخلفان برخورد قضایی صورت گرفته و برخی موارد نیز کشف نشده و از چشم مسئولین دور مانده است. لکن خطر آنجاست که این دروغ اظهاری درباره کالا‌های خطرناک صورت بگیرد.

      محمودی اضافه کرد: ادعای برخی مسئولین، شرکت‌ها و افراد شاغل در بخش حمل و نقل کالا نشان می‌دهد که موارد متعددی از این رویه غلط بر مجموعه بنادر و از جمله بندر شهید رجایی وجود دارد و واردکنندگان کالا در راستای پرداخت هزینه کمتر و یا مدت زمان کوتاه‌تر برای دپو بار در بندر و همچنین تسریع در ترخیص کالا اقدام به دروغ اظهاری می‌کنند و به این ترتیب یا قانون را دور می‌زنند و یا با اعمال خلاف قانون و مفسده تلاش می‌کنند تا بارنامه جعلی برای خود تهیه کنند.

      این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه عدم صداقت واردکننده کالا و همچنین قصور تحویل گیرندگان بار از مرحله حمل توسط کشتیرانی تا ورود به انبار سبب این حادثه شد، افزود: بر اساس شواهد می‌توان گفت که متصدیان انبار با بی‌اطلاعی از محتوای کانتینر‌ها با محموله به عنوان کالای عادی برخورد کرده و با حمل کالا‌ها به شکل غیرایمن و با رفتار‌های پرخطر و بدون در نظر گرفتن استاندارد کالا‌های خطرناک انجام شده است.

      نماینده مردم نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: در دولت فعلی به دور از نگاه سیاسی به وزیر راه و شهرسازی تذکر داده شد فردی که به عنوان رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی منصوب شده توان، سابقه و تجربه اجرایی در این زمینه را نداشته و از نظر علمی، تخصصی و تجربی نمی‌تواند کارآمدی داشته باشد، همان طور که فردی که بیش از سه ماه سرپرست این سازمان است دوشغله بوده و طبیعتا وقت کافی برای تحول در این سازمان ندارد.

      این نماینده مردم در مجلس دوازدهم تعدد تغییرات، بی‌ثباتی در مدیریت و بی‌کفایتی در بکارگیری نیرو‌های متخصص و کارآمد و مسلط به حوزه بنادر و کشتیرانی را باعث به وجود آمدن شرایطی فعلی دانست و بیان کرد: نمی‌گویم تمام تقصیرات به عهده مدیرفعلی است بلکه باید شخصی که عهده‌دار این مسئولیت می‌شود با درایت تمام خلأ‌ها را رفع و کمبود‌ها را جبران کند.

      عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور ادامه داد: اگر رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی مسلط به مسائل بندر بود، باید برای تأمین دستگاه ایکس‌ری اقدام می‌کرد چرا که این موضوع مطالبه‌ای از سوی دستگاه‌های استانی بوده و دستگاه‌های امنیتی نیز بار‌ها نسبت به روند فعلی حاکم بر بندر شهید رجایی هشدار داده بودند که در صورت تداوم منجر به خسارت خواهد شد چرا که ایکس‌ری لازمه مبادی ورودی بندر بوده، اما متأسفانه به آن پرداخته نشده است، از این رو بروز این حادثه در نتیجه یک نقص اجرایی و عملکردی است که باید مقصرین مورد بازخواست و پیگیری قرار گیرند. البته ضعف در پدافند غیرعامل نیز در این منطقه کاملا مشهود است.

      محمودی افزود: در حادثه بندر شهید رجایی علاوه بر معرفی و مجازات مقصرین باید تأکید بر روی اصلاح رویه ها، دستورالعمل‌ها، ساختار‌ها و ساز و کار‌های غلط، تغییر سیاست‌های بارگیری، حمل و نقل و تخلیه بار در بنادر و رفع خلأ‌های قانونی و اجرایی داشت و از الگو‌های سنتی و نامنظم حاکم در بنادر فاصله بگیریم و به سمت مدیریت سیستماتیک مبتنی بر نرم افزار و سخت‌افزار و فناوری‌های نوین حرکت کنیم تا از این طریق دخالت نیروی انسانی و خطا‌ها کاهش و امنیت افزایش یابد.

      نماینده مجلس دوازدهم در پایان گفت: همچنین باید جلوی فساد در حوزه بنادر گرفته شود چرا که فساد در این حوزه سبب می‌شود تا متصدیان مربوطه چشمشان را روی ورود کالا‌های غیرمجاز به کشور ببندند و حوادث اینچنینی را رقم بزنند لذا با رعایت این اصول شاهد تحول در حوزه بنادر خواهیم بود.

      منبع خبر: پایگاه خبری تحلیلی انتخاب

      ثبت دیدگاه