جهان صنعت نیوز، در حالی که خصوصی سازی مدیریت ایران خودرو در بهمن سال گذشته با تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا اجرایی شد، انتظار می رفت سایپا نیز به زودی مدیریت خود را به بخش خصوصی واگذار کند. اقدامات اولیه این پروژه از شناسایی متقاضیان، از جمله کرمان موتور و هلدینگ «دات وان» وابسته به بابک زنجانی، تا بررسی شرایط واگذاری پیش رفته بود، اما اکنون این روند عملاً متوقف شده است.
فهرست مطالب
نگرانی از سرنوشت ایران خودرو خصوصی
بر اساس اظهارات منابع آگاه، مهم ترین دلیل کندی یا توقف روند واگذاری سایپا، تردید دولت نسبت به پیامدهای خصوصی سازی ایران خودرو است. تنها شش ماه از واگذاری مدیریت این خودروساز گذشته و قضاوت درباره موفقیت یا ناکامی آن زود به نظر می رسد. همین موضوع باعث شده دولت ترجیح دهد تا پیش از روشن شدن نتایج، در خصوصی سازی سایپا شتاب نکند.
چالش قیمت گذاری؛ مانع جدی خصوصی سازی
اختلاف نظر میان ایران خودرو خصوصی و دولت در موضوع قیمت گذاری خودرو، تجربه ای پرچالش برای سیاست گذاران بوده است. ایران خودرو خواستار اختیار کامل هیات مدیره در تعیین قیمت هاست، اما دولت همچنان بر قیمت گذاری دستوری اصرار دارد. کارشناسان معتقدند بدون تعیین تکلیف این سیاست، خصوصی سازی سایپا می تواند به تکرار همین مناقشه بین دولت و مدیریت جدید منجر شود.
آینده مبهم واگذاری سایپا
اگرچه تعلیق روند خصوصی سازی سایپا به معنای لغو کامل آن نیست، اما شواهد نشان می دهد که اجرای این پروژه به زودی عملی نخواهد شد، مگر اینکه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مشابه پرونده ایران خودرو، واگذاری را به عنوان یک الزام اجرایی به دولت ابلاغ کند. در غیر این صورت، سایپا همچنان تحت مدیریت دولتی باقی خواهد ماند.