سایت خبری واکیکی
سایت خبری واکیکی
    حساب کاربری
    سبد خرید ( 0 )
      مبلغ قابل پرداخت
      مشاهده سبد خرید
      ۹۷ میلیون دلیل برای اهمیت جام جهانی باشگاه‌ها

      ۹۷ میلیون دلیل برای اهمیت جام جهانی باشگاه‌ها

      سایت خبری واکیکی

      1404/03/27
      ۹۷ میلیون دلیل برای اهمیت جام جهانی باشگاه‌ها

      به گزارش خبرورزشی، در ماه های اخیر، صدای مخالفان تورنمنت تازه تأسیس فیفا، یعنی جام جهانی باشگاه ها، به تدریج فروکش کرده است؛ هم زمان با نزدیک شدن زمان برگزاری این رقابت در ایالات متحده. شاید دلیل این سکوت، چیزی جز مبلغ چشمگیر جوایز آن نباشد.

      ۹۷ میلیون دلیل برای حضور بزرگ ترین باشگاه های جهان در این رقابت وجود دارد؛ تورنمنتی زاییده ذهن جیانی اینفانتینو – آمیزه ای از جاه طلبی و اشتیاق مالی. انتقادها درباره فشردگی تقویم، فشار بر بازیکنان و فرسایش ذهنی و جسمی، حالا کمتر شنیده می شود. تصادفی است؟ شاید نه.

      با آغاز بازی اینتر میامی و لیونل مسی در افتتاحیه، تورنمنتی آغاز شد که قرار است هم سطح جام جهانی ملی باشد. رقابتی جهانی، اما در هاله ای از ابهام؛ از تهدیدهای مهاجرتی گرفته تا ناآرامی های اجتماعی و پیش بینی های متضاد درباره استقبال عمومی.

      اما وقتی همه چیز را کنار بگذاریم، یک عدد باقی می ماند:

      ۷۷۵ میلیون پوند – ارزش کل جوایز این رقابت.

      جوایز به تفکیک:

      • بیش از ۲۰ میلیون پوند فقط برای حضور

      • ۱.۵ میلیون پوند برای هر پیروزی در مرحله گروهی

      • ۸۰۰ هزار پوند برای تساوی

      • ۶ میلیون پوند برای برد در مرحله یک هشتم

      • ۳۰ میلیون پوند برای تیم قهرمان

      با چنین ارقامی، باشگاهی مانند منچسترسیتی تنها با سه برد در مرحله گروهی و صعود به یک چهارم می تواند هزینه جذب بازیکنی مانند رایان شرکی را بپردازد. رسیدن به نیمه نهایی، مبلغ انتقال آیت نوری را تأمین می کند و قهرمانی، نیمی از قرارداد تیجیانی رین درز را.

      جای تعجب نیست که باشگاه ها با چنین اشتیاقی شرکت کرده اند – و سخت می توان آن ها را بابت این انتخاب سرزنش کرد. اگرچه هنوز کسی نمی داند سرانجام این تورنمنت چه خواهد بود: موفقیتی جهانی یا تجربه ای گذرا.

      فیفا می خواهد همه چیز باشکوه و جذاب باشد. مراسم افتتاحیه در ساحل جنوبی میامی با اجرای «شابوزی» و حضور استوارت هولدن (بازیکن سابق بولتون) برگزار شد. پوچتینو در پیامی ویدیویی وعده قهرمانی چلسی را داد و ترامپ، که علاقه ای به فوتبال ندارد اما مجذوب ارقام پشت آن است، مسابقات را «جام فیفا» نامید. اما همه چیز در سایه حضور خود اینفانتینو قرار گرفت؛ مردی که مشغول گرفتن سلفی و امضا دادن بود.

      میامی، شهری نه چندان آشنا با فوتبال، در روزهای اخیر پر از پیراهن های بوکاجونیورز شده؛ این تیم ابتدا برابر بنفیکا بازی دارد و سپس با بایرن مونیخ دیدار می کند. اشتیاق آرژانتینی ها محسوس است، اما در سطح خیابان ها هنوز نشانه ای از فوتبال دیده نمی شود.

      در حال حاضر، هفت لیگ اروپایی در تورنمنت نماینده دارند، از جمله دو تیم از پرتغال. سالزبورگ از اتریش نیز حضور دارد و PSG حتی پیش از قهرمانی در لیگ قهرمانان ۲۰۲۵ در فهرست قرار گرفت.

      طبق بررسی غیررسمی میل اسپورت، در سطح شهر میامی حتی یک پیراهن اینتر میامی هم دیده نشده؛ حتی جادوی مسی نیز اثربخش نبوده. تبلیغات رسمی هم محدود به یک بیلبورد ساده با عکس هایی بریده از مسابقات است.

      البته استفاده از میامی به عنوان معیار استقبال عمومی در آمریکا ممکن است ناعادلانه باشد. در مجموع، ۶۳ مسابقه در ۱۱ شهر و سه منطقه زمانی مختلف برگزار می شود. اگر تورنمنت شکست بخورد، این شکست فقط مربوط به یک شهر نخواهد بود.

      فیفا ادعا می کند فروش بلیت ها رضایت بخش بوده و بازی هایی چون چلسی برابر لس آنجلس یا منچسترسیتی برابر ویداد می توانند این موضوع را تأیید کنند.

      یکی از نگرانی های مهم، شرایط جوی است. طوفان های تابستانی قبلاً باعث لغو برخی مسابقات شده اند. در مقر فیفا در کورال گیبلز، نقشه ای بزرگ برای رصد وضعیت هوا نصب شده – چون اجرای بدون نقص این رویداد حیاتی است.

      عامل تعیین کننده، «توجه» است – نه فقط در استادیوم ها بلکه در سطح جهان. پلتفرم DAZN با قراردادی ۷۴۰ میلیون پوندی، تمام بازی ها را رایگان در اپلیکیشن خود پخش خواهد کرد. کانال ۵ نیز برخی بازی های تیم های انگلیسی را پوشش می دهد.

      کریستین ویری، مهاجم سابق ایتالیا، گفت:

      «همه بازی اول را تماشا می کنند. همه می خواهند مسی را ببینند. حتی اگر بازیکنان خسته باشند، وقتی وارد استادیوم هایی با ۷۰-۸۰ هزار نفر تماشاگر می شوند، نمی توانند بی تفاوت بمانند.»

      فیفا همچنین نوآوری هایی در پخش تصویری در نظر گرفته:

      • دوربین های متصل به داوران

      • GoPro برای بازیکنان در گرم کردن

      • دوربین در رختکن ها

      • مصاحبه با مربیان پیش و در حین مسابقه

      تصاویر داوران به صورت زنده پخش نمی شوند و نخست بررسی کیفی می شوند تا از انتشار صحنه های نامناسب جلوگیری شود. هدف، ارائه دیدگاهی تازه از لحظات بازی است؛ مانند دیدن گل از زاویه داور.

      همچنین مربیان حالا با تبلت تعویض ها را انجام می دهند و تماشاگران می توانند بازبینی های VAR را به صورت زنده در ورزشگاه دنبال کنند.

      در مجموع، این تجربه ای نو و متفاوت است – و همان طور که ویری گفت:

      «دنیا در حال تغییر است. فیفا این را اختراع کرد. به نظرم فوق العاده است.»

      در پایان، نام اینفانتینو بر روی جام حک شده و برچسب مخصوصش در آلبوم رسمی Panini گنجانده شده – پیامی که خودش با افتخار از آن حمایت می کند.

      منبع خبر: خبرورزشی

      ثبت دیدگاه