جهان صنعت نیوز، بندر حیفا شب گذشته مورد اصابت موشک های ایرانی قرار گرفت.
اسرائیل با دسترسی محدود به بازارهای زمینی منطقه، برای بقای اقتصادی خود به شدت به بنادر دریایی متکی است.
در شرایطی که بیش از ۹۹ درصد واردات و صادرات اسرائیل از مسیر دریا انجام می شود، تنها چند بندر عمده مانند حیفا، اشدود و ایلات بار اصلی تجارت خارجی را به دوش می کشند. به همین دلیل، هرگونه اختلال در عملکرد این بنادر می تواند ضربه ای شدید و فلج کننده به اقتصاد آن وارد کند.
بندر حیفا بزرگ ترین بندر این رژیم در شرق مدیترانه است که سالانه بیش از ۳۰ میلیون تن کالا و بیش از ۱.۴ میلیون کانتینر (TEU) را جابه جا می کند و به عنوان دروازه تجارت این رژیم با دنیا شناخته می شود. از سوی دیگر، بندر اشدود نیز با ظرفیت حدود ۲۳ میلیون تن کالا و نقش حیاتی در واردات خودرو، مواد غذایی و تجهیزات صنعتی، قلب تپنده واردات در جنوب فلسطین اشغالی به شمار می رود.
این دو بندر مجموعاً نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ درصد از تجارت کانتینری کشور را پوشش می دهند.در جریان جنگ غزه، کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی فعالیت کانتینری و افزایش زمان تخلیه و بارگیری در بنادر، زنگ خطر جدی برای این رژیم بود. حملات پهپادی به مسیرهای دریایی در دریای سرخ باعث شد فعالیت بندر ایلات به شدت کاهش یابد و کشتی ها مجبور به تغییر مسیر به حیفا و اشدود شوند، فشار مضاعفی بر زیرساخت های موجود وارد کرده و زمان تحویل کالاها را به طور قابل توجهی افزایش داد.