جهان صنعت نیوز، رضوان حکیم زاده روز شنبه با اشاره به دلایل بازماندگی از تحصیل، افزود: معلولیت های شدید، مشکلات اقتصادی، بی سرپرستی یا بدسرپرستی، اشتغال به کار، مهاجرت خانواده ها و موانع فرهنگی به ویژه در برخی مناطق برای دختران از مهم ترین عوامل محرومیت کودکان از حضور در مدرسه است.
معاون آموزش ابتدایی افزود: برای رفع این موانع، کارگروه ملی با حضور وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان دستگاه های ذی ربط تشکیل و تقسیم کار ملی انجام شده است تا با هم افزایی و استفاده از ظرفیت های مشترک، زمینه بازگشت حداکثری کودکان به مدارس فراهم شود.
فهرست مطالب
برنامه های جبرانی برای دانش آموزانی که با تأخیر به مدرسه بازمی گردند
وی درباره برنامه های جبرانی برای دانش آموزانی که با تأخیر به مدرسه بازمی گردند، توضیح داد: برنامه «حامی» با هدف حمایت آموزشی مستمر، پس از ارزیابی نوبت اول، دانش آموزان دارای ضعف یادگیری را شناسایی و تحت آموزش های هدفمند، امیدآفرینی و کار تقویتی قرار می دهد همچنین پایگاه های تابستانی حامی در سراسر کشور با حضور داوطلبانه معلمان فعال هستند.
حکیم زاده بر اهمیت حمایت های اجتماعی و رفاهی تأکید کرد و گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سایر دستگاه ها آمادگی خود را برای ارائه حمایت های هدفمند اعلام کرده اند. در مناطق دارای موانع فرهنگی نیز از ظرفیت راهبران آموزشی و معتمدان محلی برای ترغیب خانواده ها استفاده می شود.
ممانعت از حضور کودک در مدرسه جرم است
وی خاطرنشان کرد: طبق قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان مصوب ۱۴۰۰، ممانعت از حضور کودک در مدرسه جرم محسوب می شود و با هماهنگی قوه قضاییه، این موارد پیگیری می شود.
به گفته معاون وزیرآموزش و پرورش، هماهنگی میان دستگاه ها باعث افزایش چشمگیر بازگشت بازماندگان به مدارس شده و این روند در سال تحصیلی جدید با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.
منبع: ایرنا